Mazda MX5 NA 1.8 1994

Típus gyártási időszaka:1989-1997
Hengerűrtartalom: 1797 cm3
Teljesítmény, súly:130 Le / 149 Nm / 990 kg
Gyorsulás, végsebesség:8.2 sec / 197 km/h
Sebességváltó:5 sebesség, manuál
Típusismertető, érdekességek:Típusismertető, érdekességek A kis roadster sikertörténete 10 évvel a leleplezés előtt, 1979-ben kezdődött a Mazda hirosimai központjában, ahol épp egy amerikai autós szakújságíró, Bob Hall vendégeskedett. Az újságírónak egyszer csak Kenichi Yamamoto, a Mazda K+F részlegének későbbi igazgatója a következő kérdést szegezte: „Mondja csak Hall Úr, az Ön véleménye szerint mi legyen a következő autónk?” – „Egy olcsó és egyszerű, klasszikus brit roadstert”, válaszolta az újságíró gondolkodás nélkül a kérdésre.
Az amerikairól tudni érdemes, hogy a kis brit roadsterek – például MG, Lotus és Triumph modellek – rajongója volt, azonban a másik oldalon utálta is őket megbízhatatlanságuk miatt. Hall a beszélgetés során gyorsan a táblára is vetett egy skiccet a japán beszélgetőtárs pedig nem ellenezte az ötletet, azonban nem volt kérdés, hogy egy ilyen típus piacra dobása nem egyszerű. A vezetőség ugyanis úgy tartotta, hogy a rétegmodellek nem lehetnek gazdaságosak a vállalat számára, ezáltal nagyon sokszor állt közel a modell, hogy meg se szülessen.
Az alacsony tömeg már a kezdetektől kiemelt szerepet játszott, hiszen a projekt „LWS” (lightweight sports car, azaz könnyűsúlyú sportautó) néven futott. Az alaptézisekhez tartozott egy hatékony, mégis mókás hajtáslánc, a szép hang, valamint a tetszetős megjelenés. A kis roadster filozófiájának magját mindvégig a „Jinba ittai”, vagyis ló és lovasának tökéletes kapcsolata adta.
Egy fiatal, azonban nagyon tehetséges és elszánt mérnök, Toshihiko Hirai lett a programmenedzser 1986 elején, és az ő feladata volt a kocsitest kifejlesztése. A mérnök ragaszkodott a számítógépes tervezéshez, ami a ’70-es évek brit roadsterei esetében ismeretlen fogalom volt. Az új ötlet remek húzásnak bizonyult, és jelentősen felgyorsította a fejlesztést is, mindeközben az alacsony tömegnek végig nagyon fontos szerepe volt.
Mazda épített egy műanyag prototípust, amit a japánok az Egyesült Államokba (Amerika volt az elsőszámú piac) szállítottak, ahol 1987 tavaszán számos autórajongó előtt mutattak be. Nem meglepő, hogy a vezetés szerelmesei nagyon pozitívan fogadták a koncepciót.
1988 áprilisában aztán 12 darab MX-5 prototípust szállított a Mazda az Egyesült Államokba, ahol néhány szerencsés újságíró mindenkinél korábban vezethette a roadstert. A szakembereket olyannyira levette lábukról a kétüléses, hogy még azon a nyáron kikényszerítették az MX-5 gyártását. A Mazda pedig eleget tett kérésüknek, és 1989 februárjában Chicagóban porondra állította a végső, szériaérett verziót is.
Kiállított autó előélete, állapotaAz adott modell egy 94-ből származó, tudomásom szerint kanadai piacra szánt darab. A brg zöld szín és belső kombinációja gyári, ami azért nem annyira mindennapi megjelenést kölcsönöz neki. Egészen “felextrázott” darab,el tekintve az 1.8-as “big blocktól” tartalmaz dupla légzsákot (most éppen nem, de a fa Nardi szebb), elektromos ablakot, tempomatot és sperr difit is. A kocsi Németországban látta meg Európát, onnan pedig 17-ben talált haza az előző tulaj által, hozzám pedig 3 éve került. Nagy valószínűséggel van előélete, átesett nálam egy kisebb lakatoláson ahol is találtunk egy-két finomságot a külföldi kőműves mesterektől. Lehetőségeimhez mérten szeretném minél jobb állapotban megőrizni viszont használni még jobban, így nem egy garázsban rostokoló példány Ő.
Egy kis elkalandozás a nyers adatoktól…
…gyerekkorom óta autók bűvöletében élve, mi más is foghatott volna meg mint a japán vonal és onnan is ez a kis mosolygó béka. Innen azt hiszem nem is nehéz kitalálni, hogy egy kiskori álmom vált valóra amikor hozzám került ez a csöpp guruló vasoxid. Szemeztem velük már régóta, de elég távolinak éreztem, hogy hozzájussak egy szép darabhoz, főleg nem egy olyanhoz ami a fejemben volt → zöld, bézs belső, 1.8 sperr.. aztán egy ártatlan vasárnap este jött a hívó szó Édesanyám részéről; “nem ilyen autót akarsz?!” gondoltam én, -biztos egy sokat látott, elfáradt NB lesz. Nem, valóban nem az volt.. elkezdtem olvasni a hirdetést; 94?! és 1.8 is?! jött a felismerés, hogy biza egy kacsintós kocsiról van szó. Gyorsan a képekre térve jött a hidegzuhany: ez zöld… bézs belső.. több sem kellett, vasárnap este fél 8 környéke lehetett mikor elkezdtem tárcsázni a tulajt. Sikerült mindent is megtudnom róla, kedden pedig már néztük is meg. Hihetetlen volt, tekintve, hogy imádtam ezeket a kocsikat de még sosem vezettem egyet sem a videójátéktól eltekintve. Hirtelen pedig az álom valósággá vált, hiszen nem csak kipróbáltam, de péntekre már a nevemre is került a kisautó!!! Röviden; álmaim autója amire egy befőttes üvegben gyűjtöttem a pénzt kb 13 éves koromtól kezdve és az interneten bejártam a Holdat is egy ilyenért de sehol nem akadtam rá, az a valóságban tőlem nagyjából 800 méterre lakott és az a személy talált rá aki ezt egyáltalán nem preferálja… igen, szokták mondani, hogy márpedig véletlenek nincsenek…

Search

Categories