Mazda Xedos 6 2.0 V6 – 1993

Típus gyártási időszaka:1992-1999
Hengerűrtartalom:1995 cm3
Teljesítmény, súly:144 Le / 179 Nm / 1260 kg
Gyorsulás, végsebesség:9,3 sec / 214 km/h
Sebességváltó:5 sebesség, manuális
Típusismertető, érdekességek:Típusismertető, érdekességek Sokatok biztos ismeri ezt a típust, de biztos vagyok benne, hogy valakinek teljesen új, vagy csak párszor hallott róla. Ezért hoztam pár érdekességet:
A Xedos 6 egy 90-es évekbeli, ízig-vérig japán elsőkerék meghajtású sportszedán, amely a Mazda 626 CA platform alapjaira épült. A fő irányelv a magával ragadó formaterv, a csendes utazási élmény, magas minőségű beltéri anyagok használata és a könnyen kezelhető funkciók a sofőr és az utas számára is. A Mazda a prémium autó vásárlók igényeit szerette volna kielégíteni és megnyerni őket az autó sajátos formavilágával és számos előnyeivel. Bár az európai prémium gyártókkal sosem könnyű felvenni a versenyt, de boldogan állta a sarat. Alapfelszereltségként szolgál a 4 elektromos ablak, belső fényerősség állítás, elektromosan állítható tükrök, állítható kormányoszlop és távirányítós központi zár. Főbb extráknak megemlíteném az automata klímát, bőr/alcantara kárpitot, elektromosan állítható vezető ülést, ülésfűtést, elektromosan állítható fényszóró magasság, tetőablakot, tempomatot (Cruise Control) és az elektromosan behajtható tükröket. Sok kis finom apróság teszi tökéletessé az autót, például az ajtó kapaszkodókba rejtett földelési pontok, amely megkímél egy kellemetlen apró áramütéstől az ajtók becsukásakor.
A Xedos 6-osokat Európában, Japánban illetve Ausztráliában forgalmazták. Utóbbi két helyen Eunos 500 néven, amely a Mazdának egy almárkája volt. Az európai modelleket kétféle motorral szerelték, a B6 1.6 literes 4 hengeres és a KF 2 literes V6-os motorral. Az előbbi 114 lóerős, ami 1995-től az emissziós normák szigorítása miatt 107-re csökkent, utóbbi pedig 144, amely ugyan ezen okból 140-re csökkent. Japánban más volt a motorkínálat, az alapmodellt 1.8 literes 138 lóerős K8 kódú V6-os motorral szerelték, valamint az említett 2 literes KF motornak egy erősebb változatával szerelték a csúcsmodellt (160 lóerő). Később a kisebbik motort egy szintén 1.8-as 4 hengeres motor váltotta. A modelleket egy 4 sebességes elektromosan vezérelt automata, vagy 5 sebességes manuális sebességváltóval lehetett kérni.
A Mazda K szériás V6 motoroknak egyik egyedülálló újítása a VRIS (Variable Resonance Induction System) bevezetése volt. A szívócsonk 3 meghatározott rezonanciafrekvenciára hangolt kamrával van felszerelve. A motorvezérlő elektronika dinamikusan vált az egyes rezonanciakamrák között, hogy elérje a motor fordulatszámának megfelelő rezonanciafrekvenciát. Ez a hatás optimalizálja a térfogati hatékonyságot egy adott fordulatszám-tartományban, hogy maximális nyomatékot biztosítson. Ez a gyakorlatban a motortérben is látható. Ha megnyitom a fojtószelepet és engedem pörögni 4000-4200-as fordulatig, akkor a szívócsonk hátulján átpattan két szelep és így rövidebb úton jut be a levegő az égéstérbe.
A stabilitásért elől MacPherson, hátul pedig a Mazda egyedi fejlesztésű TTL (Twin Trapezoidal Link) felfüggesztés a felelős. A 2 literes változatokat pedig első és hátsó toronymerevítőkkel is szerelték.
1993 és 1994-ben a Mazda Racing Team Xedos 6-osokkal indult a BTCC-ben (British Touring Car Championship) a 323F-et váltva. 1993-ban Patrick Watts az első pole pozícióját a Snetterton-i pályán szerezte meg. A futamokon a legjobb eredményük a 4. helyezés volt, amelyet háromszor is elértek. 1994-es év kevésbé volt sikeres. Két autóval indultak, viszont a hatodik forduló után Matt Neal visszavonult egy versenybaleset következtében. David Leslie pedig anyagi problémák miatt vonult vissza a szezon felénél. Ebben az évben a futamokon legjobb elért helyezés két darab 8. hely volt.
Ugyan utód nem készült, de tekinthetjük utódnak a máig futó Mazda 6 szériát. Testvérmodellre viszont gondoltak, ezért 1993-ban piacra dobták a Mazda Xedos 9-et. Egészen 2002-ig gyártották, 2001-től ráncfelvarrást is kapott. Ami igazán érdekes, hogy elérhető volt a Miller ciklusú 2.3 literes kompresszoros V6-os motorral (KJ-ZEM), amely 217 lóerőt és 285 Nm nyomatékot tud leadni. Amíg a Xedos 6-ot az E36 3-as BMW, B4 80-as Audi, W201 illetve később W202 Mercedes kategóriába próbálták elhelyezni, addig a Xedos 9-et az E34 5-ös BMW, C4 100-as Audi, W124 Mercedes kategóriba.
Kiállított autó előélete, állapotaKiállított autó előélete, állapota Az autó Svájcból származik, Genf környékéről (talán ezért kaphatott kisrendszámot előre és hátra is). Svájci előélete során szerencsére mindent részletesen és pontosan vezettek a szervízkönyvben. 2002-ben került Magyarországra, ahol én vagyok a negyedik tulaj. Itthoni előéletét kicsit homály fedi, de találni gondosabb gazdákra utaló jeleket a szervízkönyvben.
Vásárláskor a kaszni jó állapotban volt, a motor is jó állapotúnak tűnt, de idővel időszakos olajfogyasztás és füstölés miatt a motorfelújítás mellet döntöttem. Utóbbi félévben lengőkarok, szilentek, stabilizátor rudak minden oldalt ki lettek cserélve.
Az autón végeztem apró módosítást, hogy a legszebb formát hozzam ki belőle. MTS Technik rugók kerültek alá, így 35mm-el közelebb van a földhöz és egy 17 collos JR23 felniszett díszíti. Valamint a fent látható szelepfedél színre fújása is az én kezeim közt készült.
Van még sok tervem az autóval, de minden eredeti alkatrészét megtartottam és meg is fogom. Megvannak a gyári felnik, gyári rádió, minden dokumentum, amit az autó vásárlása során a tulajdonos kapott. Hátul jelenleg nincsenek rajta a típusjelző feliratok, de azokat is féltve őrzöm. Apróságok hiányoznak, de addig keresem azokat, amíg meg nem találom.

Search

Categories