Nissan Silvia S15 Spec R – 2000

Típus gyártási időszaka:1999 – 2002
Hengerűrtartalom:2000 cm3
Teljesítmény, súly:247 LE@6400 / 275 Nm@4800 / 1250 kg
Gyorsulás, végsebesség:5,6 sec / 249 km/h
Sebességváltó:6 sebességes kézi / 4 sebességes automata
Típusismertető, érdekességek:Típusismertető, érdekességek 1999-ben új Silvia jelent meg Japánban. Az SR20DET (jelentése: SR – motorcsalád jele, 20 – 2.0 lökettérfogat, D – DOHC vezérlésű, E – többpontos üzemanyag befecskendezés, T – turbófeltöltős) turbójának golyós csapágyát és a motorvezérlést is fejlesztették, így az már 247 LE teljesítményt adott le, az SR20DE pedig 163 LE-t. Akkoriban agresszívnak számító külső megjelenést kapott, mely eléggé időtállóra sikerült, most is úgy néz ki, mintha nemrég gördült volna le a gyártósorról, kisebb-nagyobb módosításokkal a jelenkori autók között is tetszetős. A modellnek két alap variánsa létezik, a Spec S és a Spec R, mindkettő még Aero változatot is kapott nagyobb hátsó szárnnyal, oldalsó szoknyával, szép első lökhárítóval és szebb kárpittal. A modellt csak Japánban, Ausztráliában és Új-Zélandon forgalmazták, külföldön más nevet is kapott: 200SX. 2002 augusztusában leállították a gyártását, mert ebben az időben a Nissan csökkentette rengeteg platformon való jelenlétét.
Az S15 az utolsó modell, ami valódi FR elrendezésű autó (FR: Front engine – Rear-wheel drive / Elülső motor – hátsókerék meghajtás). A mostani sport vonal FM (Front Midship) elrendezést használ, ezeknél a motor tömegközéppontja az első tengely mögé esik, így kevésbé terheli az első felfüggesztést (ilyen a Fairlady Z33/Z34 vagy ahogy külföldön ismert, 350Z/370Z, továbbá a V35/37 Skyline is, vagy ahogy külföldön ismert, G35/37 Infiniti).
Spec R
Golyós turbós SR20DET motorral szerelt, 6 sebességes manuális vagy 4 sebességes automata váltóval. Karosszériája, felfüggesztése több helyen megerősített (stabilizátor rudakkal, merevítőkkel). A féknyereg ugyanaz a 4 dugattyús nyereg, mint a Z32, 300ZX modelleké, de nagyobb vákuum szervóval szerelték. Az egyik legnagyobb újítás az Aisin Seiki által fejlesztett helikális LSD (Limited Slip Differential / részlegesen önzáró differenciálmű). Ez pályázásra jobbnak bizonyult, mint a máshol (Spec S, S14) használt viszkózus differenciálmű. HICAS (High Capacity Active Steering / aktív hátsókerék kormányzás), mint opció, rendelhető volt hozzá.
Spec S
Normál szívómotorral szerelt változat, 5 sebességes manuális vagy 4 sebességes automata váltóval. Hiányoznak róla a Spec R-ben megtalálható karosszéria merevítések, felfüggesztés megerősítések, fékje kisebb vákuum szervót kapott.
Autech
Az Autech a Nissan egy tuning részlege volt, később egybeolvadt a Nismo céggel. Az Autech foglalkozott az S15 testreszabásával is, a Style A néven ismert változat a Ferrari 456-ot utánzó belsőt kapott. Az Autech változatban a Spec S motorját fejlesztették, így az 200LE teljesítményt adott le, köszönhetően a megnövelt kompressziónak, agresszívabb vezérműtengelyeknek, ECU módosításnak, karosszéri megerősítésnek és a módosított levegőbeömlőnek, kipufogónak. Ez a változat 6 sebességes váltót kapott, mint a Spec R. A lenyitható keménytetős változat is az Autech műhelyben készült a Spec S változatból, ezt Varietta néven ismerik. Nagyon ritka, összesen 1143 darab készült csak.
Ausztrál változat
Eltérően az új-zélandi modellektől, amik nem estek át átalakításon, ezek már a gyártósorról más paraméterekkel gördültek le. 17 számjegyű alvázszámot kaptak (VIN – Vehicle Identification Number) eltérően a japán modellektől (S15-XXXXXX). Mind a Spec S, mind a Spec R modellt SR20DET motorral szerelték, a Spec R napfénytetővel is rendelhető volt. A motor teljesítményét az ausztrál szabványok miatt csökkentették 197 LE-re. Nem kaptak hátsó ablaktörlőt, turbónyomás mérőt az A oszlopra, elektromos tükröket, automata klímát. Az óracsoport is eltér, ott a sebességmérő 260 km/h-ig van feliratozva, nem úgy mint a japán verzióban, ahol csak 180 km/h-ig. Összesen 3879 darab került ausztrál piacra, ez kb. 10%-a az összes S15 modellnek.
Új-zélandi változat
SR20DET motorral szerelt modellek, rendelhető 2 lábú hátsó légterelőt kaptak, hátsó antennát. Ezek alvázszáma JN1 karakterekkel kezdődik. Összesen kb. 500 darab 200SX került ide, de ebben van S14 modell is, a pontos szám nem ismert.
Motorsportokban elért eredményei
Népszerű drift és time attack autó. Ez részben a nagyon jó alkatrész ellátottságnak köszönheti, jól tuningolható autó. D1 Grand Prix-ben 11 díjat nyert, 8 különböző sofőrrel: Nobuteru Taniguchi: 2001; Ryuji Miki: 2004; Yasuyuki Kazama: 2005; Masato Kawabata: 2007; Youichi Imamura: 2009, 2010, 2011; Masashi Yokoi: 2018, 2019; Masanori Kohashi: 2020; Naoki Nakamura: 2021.
Drifthez vannak, akik az eredeti motorral használják, de sokszor cserélik le RB25DET vagy 2JZ motorra, a nagyobb teljesítmény miatt. Sikeres volt a GT Bajnokságban is (Super GT), S14, S15 Silvia nyerte a GT3000 bajnokságot 1997-ben és 2001-ben.
Az Under Suzuki S15 sokáig tartotta a rekord időt a Tsukuba pályán.
Az S15, mint JDM ikon
● Motorja nagyon jó tuningolható, kis módosításokkal tud leadni ~350LE-t, de ha valaki mélyen a zsebbe nyúl, akár 500 LE-t is tud stabilan, de 600-700 LE sem lehetetlen
● Korának egyik legjobb váltója, ennek megerősített változatát a NISMO is forgalmazza
● Könnyű, mozgékony és nagyon jól kiegyensúlyozott karosszéria
● Sok modern sportautóval szemben is állja a sarat, nagyon jó kanyarban a menettulajdonsága
● Manapság nagyon sok vezetést segítő elektronikát raknak az autókba. Az S15 egy olyan korban született, amikor még tényleg a sofőrnek kellett vezetnie az autót. Nincs pl. benne kipörgésgátló sem, az ABS-t pedig általában kiveszik belőle, mert túl hamar közbeavatkozik, mikor az autó súlypontját agresszív fékezéssel tolják el
● Nagyon jó alkatrész ellátottság
● Időtálló design
Kiállított autó előélete, állapotaKiállított autó előélete, állapota A gyári állapotú autót a tulajdonos Japánból importálta Angliába egy cégen keresztül. Itt angol rendszámot kapott és egy a szigetországban közismert tuningműhely közreműködésével új elülső intercoolert, Nismo differenciálművet, direktszűrőt és egy szép hangú Tomei Expreme Ti titán kipufogót. Hátsó féke be volt sülve, az javításra került. Nem sokkal később négy keréken hozták haza Magyarországra egy kisebb Európa túra keretében (Aylesbury-Paris-Andorra-Barcelona-Saint Raphaël-Venice-Bled).
A karosszéria szinte hibátlan állapotú, eredeti gyári fényezése megmaradt. A teteje kicsit karcos állapotban volt sajnos. Kapott egy teljes polírt, csodával határos módon a tetővel is megbírkóztak, ahol rendkívül vékony festékréteggel kellett dolgozniuk, de sikerült szépre varázsolni, kb. ~25 mikron vastag maradt a japán autókon szokásos ~100 helyett. A kormánykerék bőrözése kicsit kopott volt, így újra lett bőrözve.
Itthon kapott egy új fékrendszert, mert a gyári elég könnyen elmelegedett. Elöl 350 mm-es Evo X DBA féktárcsák, hátul 350 mm-es 370Z féktárcsák, EVO VIII féknyergek, Hawk betétek biztosítják a gyors megállást. Karosszéria megerősítésként kapott az első és hátsó rugós tagoknál merevítőt (Ultra Racing / Blitz). A gyári lengéscsillapítók helyett Tein Street Flex Z 16 fokozatú, állítható magasságú lengéscsillapítók kerültek beszerelésre, gyári magasságához képest ~2 centiméterrel alacsonyabb most.
A fék méretei miatt lecserélésre kerültek a gyári 16”-os alufelnik is, helyettük 18”-as, 8,5” széles Enkei NT03+M felniket kapott, melyeknek különlegessége, hogy 2 szelep is van egy keréken. Ennek oka, hogy ez egy versenyfelni, ahol gyakori, hogy nitrogénnel fújják a kereket, így annak nyomása kevésbé változik hőhatásra. A két szelep abban segít, hogy egyidejűleg az egyiken nitrogént lehet betölteni, a másikon levegőt kiengedni.
Későbbiekben kapott egy MaxxEcu Race komputert a gyári helyett és a turbó is módosítva lett, bár a gyári külső háza megmaradt. Mivel az SR20DET motor közismerten kényes az olajellátásra, kapott egy olajhűtőt, olajhőfok mérőórát is. Az akkumulátor hátul kapott helyet a csomagtartóban, miután az intercooler csövezés miatt elöl csak egy kis méretű fér el.
Jelenlegi teljesítmény: 332 LE@6317 / 416 Nm@5045
Végsebesség: 300 km/h

Search

Categories