Toyota Altezza (SXE10) RS 200 Z edition – 2000

Típus gyártási időszaka:1998-2005
Hengerűrtartalom:1998 cm3
Teljesítmény, súly:154 kW / 216 Nm / 1340 kg
Gyorsulás, végsebesség:n.a. sec / 180 km/h (limitálva)
Sebességváltó:6 sebességes,kézi kapcsolású
Típusismertető, érdekességek:Típusismertető, érdekességek Ki ne ismerné Európában a hazánkban is méltán kedvelt Lexus IS első generációját. A Toyota a luxusmárkájának szedánját és Sportcross néven árult kombiját nem titkoltan elsődlegesen az Észak-Amerikai, Ausztráliai és Európai piacra a prémium német gyártóhármas D-szegmensű autói ellenfeleként szánta. Ennek megfelelően a projekt kiemelten nagy hangsúlyt kapott minden téren. A mérnöki munkát az a Nobuaki Katayama vezette, aki a részben Initial-D miatt kultautóvá vált AE86 is felelős volt, az autó vonalait pedig Tomoyasu Nishi rajzolta. A típus 1998-as megjelenésekor kritikai elismeréseket kapott és megnyerte a japán „Év autója” címet. A Lexus által népszerűvé tett hátsó lámpákat pedig azóta is köznyelvben „lexus optikásnak” hívják sokszor. A szigetországban a Toyota saját márkájának Altezza típusaként árulta, a GXE10 karosszéria kódú szedán IS 200-at ott AS200 néven, a JCE10 kódú IS 300-at ott AS300, a Sportcross pedig Gita elnevezést használta. Előbbi a belépő modell 1G-FE kódú sorhatos 114 kW-al, kézi kapcsolású 6 sebességes váltóval, utóbbi pedig a 2JZ-GE soros szintén hathengeres motorral 162kW-al és 5 sebességes automata váltóval. Ezen kívül a típus szoros rokonságban áll a Lexus GS (japánban Toyota Aristo) 2. generációjával mellyel sok alkatrészt megosztanak.
Minden rendes autógyártó az exluzív változatokat mindig megtartja magának. Különösen igaz ez a japánokra, ahol rengeteg ismert modellből van belpiacos változat. Nincs ez másképp az Altezza esetében sem. Készült belőle egy csak belpiacos változat, ez pedig az SXE10 karosszéria kódjelű Altezza RS200 volt. Ebbe a 3S-GE motor került, annak is az utolsó, 5. generációja. Ez a motor csak és kizárólag az Altezza RS200-ba került. A karosszéria, a hajtáslánc, futómű, fékek pici eltéréssel teljesen megegyezik az IS/AS 200-al.
A modell érdekessége és erőssége egyértelműen a motor. A 3S-GE motorcsalád a Yamahával közösen került kifejlesztésre. Ez egy soros négyhengeres motor, 16 szeleppel, penta égéstérrel (háztető alak), középre helyezett gyújtógyertyával. A 3S-GE motorokat szokás „mérnöki kockamotornak” is nevezni, mert furat-löket aránya 1:1, mindegyik 86mm, aminek eredményeképp az együttes lökettérfogat 1998 cm3. A 4. és 5. generáció megkapta a BEAMS elnevezést is mely mozaikszó jelentése Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System. Ez a felirat utóbbin fellelhető a fekete motorborításon is, emiatt „Black Topként” szokás rá hivatkozni. Az 5. generációra a Yamaha áttervezte a forgattyús mechanizmust, új ötvözeteket használt csökkentve a motor súrlódását és belső ellenállását. Cél a súlycsökkentés volt és az aggregát gázreakciójának javítása. Az erőfeszítéseket siker koronázta, hiszen a teljesen összeszerelt motor csak 140kg-ot nyom. Az erőforrás ezen kívül duál VVT-i rendszert kapott, így nemcsak a szívó, hanem a kipufogó oldal vezérműtengelye is maximálisan 30°-ban elforgatható, ami optimálisabb szelepösszenyitást tesz lehetővé segítve a töltetcserét, ami plusz teljesítményt jelent minden fordulatszám tartományban. Az Altezza RS 200-hoz 2 féle teljesítményszint volt elérhető, attól függően, hogy milyen sebességváltóval volt szerelve az adott modell. Az A650 kódjelű 5 sebességes automata váltóval szerelt változat 11,1:1 kompresszióviszony mellett 147 kW teljesítményt ért el 7000-res fordulaton és 216 Nm forgatónyomatékot produkált 4800-nál. A J160-as 6 sebességes kézi váltóval szerelt változat ezzel szemben nagyobb átmérőjű titán szelepeket kapott és agresszívabb vezérműtengely bütyökprofilt. Ezen kívül a kompresszióviszony 11,5:1-ig lett emelve, aminek eredménye 154kW 7600-as fordulatszámon és 216 Nm forgatónyomaték 6400-as motorfordulatnál. Ezzel a módosítással átlépte a bűvös 100LE/liter teljesítményszintet bármiféle feltöltés nélkül.
Az Altezza RS 200 orrközépmotoros kialakítású, az erőforrás nagyon mélyen az autó orrában hosszában foglal helyet. A hátsókerék hajtásnak köszönhetően az autó balansza is kitűnő, elől 53, hátul 47%, tömege pedig nem több 1340 kg-nál. A 154kW aszfaltra történő átadását a torsen rendszerű 1,5 utas differenciálmű segíti a kiállított jármű esetében 4,1-es végáttétellel. A kivételes kanyarodási képességeit az elöl kettős keresztlengőkaros hátul a multi-link futómű segíti. Utóbbi miatt az autó megőrzi hátsó stabilitását erős fékezés esetén is. A fék elől hűtött tárcsa, hátul tárcsafék, a rögzítőfék pedig dobfék. A jármű kívülről a Toyotára jellemző típusspecifikus hűtőmaszkot és típusemblémát kapott, egyéb megkülönböztetés csak a felnikupakokon, a kormányon, szőnyegen és egyéb helyeken megjelenő „Altezza” feliratok jelentik.
Összeségében egy nagyon kellemes karakterrel rendelkező akár napi használatra is alkalmas autó, pörgős motorral, kivételes kanyarodási képességgel és gyönyörű orgánummal. Ennek ellenére a modell kevésbé felkapott és ismert, Magyarországon csupán 3db van belőle forgalomban így igazi ritkaság.
Kiállított autó előélete, állapotaAz autó japánban töltötte a futásának túlnyomó részét. 2019-ben kapta meg az export engedélyét. Egy importtal foglalkozó online aukciós cégen keresztül került végül Európába. A japán állapotfelmérő adatlap szerint 3,5-ös értékelést kapott az, de újszerűnek hatott. Nem is csoda, hiszen még japánban kapott egy teljes külső telifényt, ez a gumi részek nem tökéletes maszkolása miatt itt-ott látható festéknyomokból látszik. A 91000 km futásteljesítményt az autó belső állapota is tükrözi, a kormánykeréken sem feslett le a bőr, ami típushibának tekinthető a generációjában. Az autó japánban valószínű nagyon sokat állt napon, ennek következtében, a króm bevonat itt-ott kissé morzsálódott, a műanyag, illetve gumi részeken is látszik a fakóság és öregedés. A klímapanelt cserélnem kellett, mert nem működött, jelenleg egy balkormányos verzió került bele átmenetileg, ezen kívül pedig a tetőn lévő gumicsíkot menet közben sikerült elhagynom, így ebből is egy másik pár került fel. A kiállított jármű érdekessége és ékköve a Modellista óracsoport, amit 48930km-nél cseréltek. A showt egyértelműen a középre pozícionált 10000-ig skálázott fordulatszámmérő lopja el, a letisztult analóg dizájnnal és további érdekesség a 230km/h-ig skálázott sebességmérő. Ezt a sebességet azonban sosem fogja jelenlegi állapotában elérni, mert az autóban a gyári limiter is működik, mely 180km/h-ban maximalizálja a végsebességét. Az autóban ezen kívül megtalálható a gyári navigációs rendszer, természetesen japán nyelvű a kezelőegységekkel, illetve a látható a vezető bal lábánál a japán autópálya használathoz nélkülözhetetlen kis kártyatartó eszköz.

Search

Categories